• DE GEBOORTE VAN DE SCHNORRRRRR
    De Zaterdag 1 is een beetje het stiefkindje van Dubbeldam. Dit heeft voor een groot deel te maken met het feit dat seniorenvoetbal van oudsher op Zondag plaatsvindt en er zullen Dubbeldammers zijn die niet eens weten dat we al meer dan 25 jaar ook op Zaterdag gewoon lekker ballen.

Een andere reden is het feit dat onze mannen op Zaterdag het liefst in alle rust bezig zijn met hun hobby. Ze draven wat door het veld, scoren regelmatig een doelpunt, maar incasseren deze ook net zo makkelijk. Omdat ze niet houden van ingewikkelde poespas proberen ze te voorkomen dat ze promoveren dan wel degraderen.

Zo speelden onze mannen van 1999 tot 2004 in de vierde klasse en omdat ze even niet goed opletten, werden ze in 2004 zowaar kampioen, iets dat ze nadien hebben weten te voorkomen. Na zeven jaar in de derde klasse gebivakkeerd te hebben, namen ze in 2011 afscheid en gingen ze weer rustig verder in de vierde klasse, waar ze altijd lekker meededen, maar geen echte potten konden breken.

Rust, onbekendheid en alleen met voetbal bezig zijn, dit ligt de mannen van de Zaterdag wel. Ze konden niet voorkomen dat ze af en toe lastig gevallen werden door een overijverige reporter van een lokaal krantje, maar dat je ook zelf verslagen van je wedstrijden kon schrijven of foto’s kon maken tijdens de spannende confrontaties met de veelal Brabantse tegenstanders, dat kwam eigenlijk niet in het hoofd van deze mannen op.

Zo is er jarenlang vrijwel niets te lezen geweest over de resultaten van de Zaterdag 1 en toevallig begon het dit seizoen voor het eerst te knagen bij de mannen. De selectie bestaat uit een groep mannen die hun sporen bij Dubbeldam meer dan verdiend hebben en het zelfbewustzijn bij de selectie, die inmiddels alweer jaren bij elkaar is, is gegroeid. Zo af en toe in de spotlights staan is zo gek nog niet, dus werd er iemand gezocht die over deze kanjers wilde gaan schrijven.

De enige Zaterdagman die hier al enige ervaring mee had, was Leon van der Weijden, maar ja, die moet zorgen voor de doelpunten, dus al snel werd hij afgeserveerd.

Paul van Oosten zelf zou deze taak natuurlijk ook op zich kunnen nemen, maar hij is te gepassioneerd en de kans dat in zijn epistels te vaak een verloren scheldwoord zou staan, was gewoonweg te groot.

Ons aller Schnor, bij een enkeling bekend als Ben de Deugd, wilde het wel gaan doen, maar nog voordat hij de handschoen op kon pakken, bood opeens iemand anders zich aan. Een volstrekte vreemdeling, iemand die voor dit seizoen nog niet bestond, sterker nog hij is pas geboren toen de competitie al vier wedstrijden onderweg was en niemand heeft eigenlijk een idee wie hij is.

Hoewel hij pas half oktober het levenslicht zag, heeft hij zijn naam te danken aan een bijzonder sierlijke hoofdversiering: de Schnorrrrrr. Het is wel belangrijk om te weten dat hij niets te maken heeft met de Schnor en dat zijn naam ook niet met zeven r’s gespeld wordt. Hoofdletter S en zes r’s maken hem tot wie hij is: een fervent supporter van onze kampioenskandidaat.

De Schnorrrrrr is letterlijk met een pen in zijn handen geboren en hij heeft niet alleen van bijna elke wedstrijd een verslag gemaakt, ook heeft hij in zijn buggy een rondje langs de velden gemaakt om al zijn supporters te voorzien van stof om over te praten en u mag best weten, er wordt gesproken over deze Schnorrrrrr. Niet alleen bij de mannen van de Zaterdag 1 is hij een held, ook de tegenstanders lopen met hem weg. Ze proberen er achter te komen wie deze mysterieuze man eigenlijk is, zijn woorden zijn terug te lezen in Brabantse kranten en er wordt vol aanbidding over deze wonderbaby gesproken.

Mede door de Schnorrrrrr heeft iedereen kunnen volgen wat onze Zaterdag 1 dit seizoen allemaal heeft meegemaakt en hoe bijzonder het eventuele kampioenschap is.

Gisteren heeft hij in de serie verhalen die een opmaat vormen voor de belangrijkste wedstrijd van het seizoen nog zijn licht laten schijnen over de tegenstander van komende zaterdag en we weten nu al dat er komend weekend een spetterend verslag van de kampioenswedstrijd zal volgen, ook als onze mannen onverhoopt geen kampioen worden.

Bij het behalen van het kampioenschap kan het iets langer duren, wellicht vindt onze babyheld dan wat lauw bier in zijn flesje, maar u kunt erop vertrouwen: de Schnorrrrrr laat u niet in de steek.