Het is vandaag 29 november 2018, de laatste donderdag van de maand en een nieuwe traditie is geboren: onze onvolprezen verzorger, boekenlezer en verhalenschrijver Joey Bakker gaat op onze site een column schrijven over… dat zal de tijd leren. In elk geval begint hij braaf met een stukje over cooling down, maar het kan zomaar uit de hand gaan lopen.

Kraken en Piepen

Nou ja dan, welkom bij het eerste deel van ‘Kraken en Piepen’, waar ik handige tips geef, grappige verhalen vertel of gewoon wat vol kladder in de hoop dat de hoofdredacteur het niet leest.

Cooling-down
De laatste tijd krijg ik steeds meer en meer spelers op de bank met dezelfde klachten: spierpijn, die sinds de laatste training aanwezig is. En je kan er donder op zeggen dat ze deze ene vraag steeds hetzelfde beantwoorden: “En wat heb je gedaan toen je klaar was met de laatste oefening?”
Stuk voor stuk krijg ik hetzelfde antwoord: “Ik ben meteen terug naar de kleedkamer gegaan en heb me omgekleed.”
Resultaat: een bezoekje aan ome Joey om je spieren weer los te gooien.

Maar wat kan je toch in hemelsnaam doen om een bezoekje aan de ‘moderne martelkamer’ te voorkomen?
Simpel: doe verdikkeme toch een cooling-down!

Een cooling-down is even belangrijk als een warming-up. Misschien wel belangrijker. Als je aan het sporten bent, verbruiken je spieren veel brandstof. Niet alleen moet die brandstof ergens vandaan komen, maar de afvalstoffen die je spieren maken, moeten ook afgevoerd worden. Als je sport, zorg je ervoor dat je lichaam de afvalstoffen in je spieren sneller afvoert. Even snel als je lichaam ze aanmaakt.
Maar als je eensklaps stopt met rennen, dan vertraag je dus het afvoeren van de afvalstoffen, terwijl je spieren nog rustig aan het verbranden zijn. Je maakt dus nog steeds meer afvalstoffen aan, terwijl je de afvoer vertraagt.

Dit is waar de cooling-down voor is: tijdens een goede cooling-down beweeg je je kalmer dan tijdens de training. Je houdt je lichaam dus actief, terwijl je wel de hoeveelheid activiteit in de spieren vermindert. Het afvoeren blijft dus gelijk, terwijl je spieren minder afvalstoffen aanmaken. Dus wanneer je na een kleine tien minuutjes cooling-down stopt met sporten en terug naar de kleedkamers loopt, en de afvoer van afvalstoffen vertraagt, maken de spieren al vrijwel geen nieuwe afvalstoffen aan. En dan hoef je de volgende dag dus geen bezoekje te brengen aan ome Joey!

Het lichaam is enorm complex, en alles hierin draait om balans. Als je keihard wilt sporten, doe je dat niet in één keer voluit, je bouwt op. En evengoed als je van keihard sporten naar rust wilt gaan, bouw je af. Geleidelijk op- en afvoeren.

Maar als je twijfelt, vraag het de verzorger. 😉

Reageren op dit bericht: